דף הבית | תוכניות עבודה | תנ"ך לכיתות ז' | תנ"ך לכיתות ח' | תנ"ך לכיתות ט' |
אברהם אבינו |
מטרות ההוראה |
מושגי מפתח |
ניבים |
שעות הוראה |
פרק י"ב 1- 9
"לך לך"
|
1. להכיר אמונות ודעות: אמונה באל אחד.
2. הכרת אמצעי עיצוב. (שורש\מילה מנחה, הדרגתיות ותרומתם להעברת המסר הרעיוני).
3. להכיר את הזיקה של עם ישראל לארץ ישראל...
|
1. ניסיון 2. אמונה באל- ציות- חרף הקשיים 3. פערים בכתוב והשלמתם מדרשים 4. זיהוי אתרים במפות איתור רעיון הבטחת הארץ והקושי הכרוך בקיום ההבטחה.
|
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (בראשית י"ב 1) |
3 ש' |
י"ב 10- 20
אברם ושרי במצרים |
1. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש. 2. נקיטת עמדה מנומקת ומבוססת כלפי התנהגות אברהם. 3. השוואת החברה המקראית לתרבויות במזרח הקדום (מנהג הבעל לומר על אשתו, שהיא אחותו).
|
1. התנהגותו של אברהם לאור הפרשנים השונים+ - נימוק העדפת פירוש זה על אחר. 2. "מעשה אבות סימן לבנים". 3. ירידה מן הארץ- מושג הטומן בחובו קונוטציה שלילית (ירידה מוסרית- שלילת החיים בגלות...)
|
|
3 ש' |
|
מטרות ההוראה |
מושגי מפתח |
ניבים |
שעות הוראה |
פרק י"ג
פרידת לוט מאברהם |
1. להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות: פן נוסף בדמותו של אברהם אבינו: רודף שלום, ותרן... 2. להכיר את הזיקה של עם ישראל לארץ ישראל- חזרה על הבטחת הארץ...
|
1. הנגדה בין דמויות: אברהם לעומת לוט. 2. הבטחת הבן והבטחת הארץ- הקשר בין שתי ההבטחות. |
" קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ: כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה." (בראשית י"ג 17)
|
2 ש' |
ט"ו -הבטחת הבן -הבטחת הארץ (ברית בין הבתרים) |
1. השוואת החברה המקראית לתרבויות במזרח הקדום.
2. - נקיטת עמדה מבוססת כלפי תפיסות עולם (אמונה מוחלטת בה' \ גילויי פקפוק).
|
1. - השוואה בין מנהגי אימוץ בן במקרא ובמזרח הקדום. 2. . שאלותיו של אברהם לאור הפרשנים השונים+ - נימוק העדפת פירוש זה על אחר. 3. מושג "ברית", משמעותו. 4. הישיבה בארץ קשורה בהתנהגות המוסרית- דתית של היושבים בה. 5. האל אוניבסרלי- אלהי הצדק והמשפט "כי לא שלם עוון האמורי..."
|
" הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים--אִם-תּוּכַל, לִסְפֹּר אֹתָם; וַיֹּאמֶר לוֹ, כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ." (בראשית ט"ו 5)
|
3 ש' |
ט"ז פונדקאות |
1. השוואת החברה המקראית לתרבויות במזרח הקדום 2. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש. 3. נקיטת עמדה מנומקת ומבוססת כלפי התנהגות אברהם ושרה.
|
1. השוואה בין מנהגי אימוץ בן במקרא ובמזה"ק. 2. התנהגותה של שרה בראי הפרשנים. 3. חזרה על הביטוי "ויאמר לה מלאך ה'"- ומשמעותו . 4. מדרש שם (ישמעאל) |
" יִשְׁפֹּט ה', בֵּינִי וּבֵינֶיךָ." (בראשית ט"ז 5)
" וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם--יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ" (בראשית ט"ז 12)
|
2 ש' |
י"ז ברית המילה |
1. להכיר אמונות ודעות- הברית בין ה' לאברהם: התחייבויות ה' והתחייבויות אברהם +אות הברית. 2. להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות: פן נוסף בדמותו של אברהם המאמין- המקיים את ברית המילה מיד לאחר שנצטווה- ללא עיכובים ודחיות (למרות הגיל). |
1. השוואה בין הברית בפרק זה לבין הברית בין הבתרים. 2. שינוי שמות- שינוי מזל (אברם ושרי)+ מדרשי השמות (גלוי וסמוי).
|
"וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ."
(בראשית י"ז 5)
|
3 ש' |
י"ח הבשורות (הולדת הבן, חורבן סדום ועמורה) |
1. להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות: פנים נוספות בדמותו של אברהם: אברהם מכניס אורחים, אברהם מחנך את בני ביתו על ברכי משפט צדק (אחת הסיבות המרכזיות לבחירתו)ונלחם על הצדק ועל "לפנים משורת הדין" בענייו הערים סדום ועמורה.
2. הכרת אמונות: תורת הגמול. |
1. אמצעים ספרותיים המבליטים את הכנסת האורחים של אברהם: מילים מנחות, ריבוי פעלים. 2. צחוקה של שרה בהשוואה לצחוקו של אברהם, ההבדל בין תגובת ה' לצחוקים+ פרשנות (אברהם מאמין...)
3. סוגי גמול:גמול אישי (משפט צדק)וגמול קיבוצי ("לפנים משורת הדין").
|
" אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה-לִּי עֶדְנָה" (בראשית י"ח 12)
"אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה, הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי" (בראשית י"ח 21) " הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע." בראשית י"ח 23
"הֲשֹׁפֵט כָּל-הָאָרֶץ, לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט." בראשית י"ח 25
|
3 ש' |
כ"ב עקידת יצחק |
1. הכרת אמונות: אמונה באל אחד עולה על אהבת הבן.
2. נקיטת עמדה מנומקת ומבוססת כלפי התנהגות אברהם.
3. הכרת אמונות: תורת הגמול.
4. הכרת אתרים מן המקרא שהמסורת ייחסה אותם למסופר בו (הר המוריה- בית המקדש)
5. הכרת השפעת המקרא על עיצוב הזהות היהודית.
|
1. דילמה: עימות בין שני ערכים חשובים, ובכל דרך נבחרת יש חסרון\ות. הדילמה: אהבת הבן למול אהבת ה'. 2. תרומתם של האמצעים האמנותיים להדגשת הדילמה (חזרות, מילים מנחות, ריבוי פעלים, כינויים, הדרגתיות..).
2. פרשנויות לסיפור העקידה: באמנות (שירה\ ציורים\ פרשנות מילולית ועוד...) 3. הברכות להן זכה אברהם בעקבות התנהגותו בעקידה.
4. הכרת מקומו של סיפור העקידה בתודעה הישראלית (בספרות, במסורת היהודית- בתפילות...). |
" וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ." (בראשית כ"ב 2)
"הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה." (בראשית כ"ב 7)
"וַיֹּאמֶר, אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה:" (בראשית כ"ב 12)
|
5- 6 ש' |
כ"ג מות שרה קניית מערת המכפלה |
1.להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות:אברהם איש המעשה -רוכש בכסף מלא חלקת אדמה לקבור את שרה אשתו, למרות שהארץ הובטחה לו. 2. להכיר את הזיקה של עם ישראל לארץ ישראל...
3. השפעת המקרא על עיצוב הזהות היהודית.
4. השפעת המקרא על דתות מונותיאיסטיות
|
1.התמצאות במפה- מערת המכפלה.
3. זיהוי ערכי יסוד ביהדות כמו: קבורת המת בכל מחיר. -רכישת קרקעות.
4. זיהוי חשיבותה של מערת המכפלה לעם ישראל ולאסלם.
|
"אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל-כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה-הִוא;" (בראשית כ"ג 15)
|
|
כ"ד בחירת כלה ליצחק *אין צורך ללמד את כל הפרק, אלא בהתאם למטרות הנ"ל. |
1.להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות:אברהם כאב הדואג לכלה לבנו יצחק, שלא מבנות כנען. 2. הכרת התרבות החומרית וחיי היום- יום בתחומים השונים של החיים.
|
2. הבאר ומקומה בתקופה זו, זיהוי קריטריונים לבחירת כלה, זיהוי מנהגי אירוסין במזרח הקדום |
|
2 ש' |
כ"ה 1- 11 מותו של אברהם |
סגירת מעגל בחיי אברהם: לקיחת אישה נוספת, לידת בנים נוספים לאברהם (קיום הבטחות ה' "כי אב המון גויים נתתיך", מוות בשיבה טובה...), הורשת רכושו לבניו בחייו (כדי למנוע מאבקים ביניהם) וקבורת אברהם על ידי שני בניו ישמעאל ויצחק.
סה"כ- 24 שיעורים יש לסיים את הוראת יונה וסיפורי אברהם, לכל המאוחר עד סוף המחצית הראשונה. |
יצחק הוא הדמות הפסיבית ביותר בין האבות. ובעוד שעל אברהם אבינו סיפרה התורה סיפורים רבים מהם עולה אישיותו כאדם מאמין הדבק בה', הרי שהסיפורים על יצחק חיוורים ביחס לסיפורים על אביו, ויש אף מחלוקת בין פרשנים שונים בשאלה: מדוע נבחר דווקא יצחק על ידי ה' להמשיך את שושלת אברהם? יש הטוענים כי, יצחק ויעקב נבחרו רק בזכות אברהם אביהם (ראה על כך מאמרו של עוקד ונעקד- מקרא ומדרש : בזכותו של עוקד בלבד | מחבר: מאיר גבעתי, באתר מקראנט). ויש הטוענים כי יצחק נבחר בזכות הדמיון לאברהם אביו ובזכות תמימות אמונתו(ראה על כך במאמר דמותו של יצחק באספקלריה של דרשות חז"ל | מחבר: שלמה וייסבליט, באתר מקראנט). וכדאי שאנו כמורים נדע על המחלוקת, אך לפי דעתי כדאי יהיה להכריע בה לשיטתם של חז"ל והבאים אחריהם, הרואים בתכונותיו של יצחק ובהתנהגותו הדומה להתנהגות אביו כסיבות לבחירת ה' דווקא בו (ולא בישמעאל, בכור אברהם). הבחירה ביצחק : בחירה אלהית "ביצחק יקרא לך זרע". לידתו, משמעויות שמו, דמותו בסיפור העקידה (אמונתו הבאה לביטוי במעשה העקידה- לא רק שלא מתנגד, אלא נותן הסכמתו), פסיביות בבחירת כלה. פרק כ"ה: תפילתו לבנים היעתרות ה' לתפילותיו, לידת הבנים. פרק כ"ו: התגלות ה' ליצחק (הברכות, ההבטחות), הצלחתו של יצחק כפרי רצון ה'. פרק כ"ז: עוורונו בסוף ימיו, העדפותיו בין הבנים והסיבה, ספקותיו לגבי זהות הבן, ברכתו (מן הברכה ניתן להבין שהוא לא ראה את עשו כיורשו- לא ברכו בברכת הארץ). פרק כ"ח: בחירתו של יצחק ביעקב. |
יצחק אבינו |
מטרות ההוראה |
מושגי מפתח |
ניבים |
שעות הוראה |
חזרה קצרה על סיפורים מסוימים, כדי ליצור תמונה של יצחק אבינו:מרגע לידתו ועד מותו.
|
1.להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות, את יצחק אבינו: ייחודו, מאפייניו. 2. להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא לסוגיה , למשל: בחירת היורש מבין הבנים, היא בחירה אלוהית.
|
|||
1. הבשורה על הולדתו ועל בחירתו "והקימותי את בריתי את יצחק..." (בראשית י"ז 17- 19) 2. הולדתו של יצחק וגירוש הגר וישמעאל על ידי שרה בנימוק "לא יירש בן האמה...." ובהבטחת ה' לאברהם "כי ביצחק יקרא לך זרע". 3). דמותו של יצחק בסיפור העקידה- ביסוס על פרשנות חז"ל בעיקר
4. יצחק כפסיבי- בחירת בת זוגו נעשתה ביוזמת אביו, קבורת אביו על ידי בניו. |
1. להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא לסוגיה , למשל: בחירת היורש מבין הבנים, היא בחירה אלוהית. בחירת ה' ביצחק , היתה עוד לפני שנולד ועוד בהיותו רך בשנים (עדיין לא לפי מעשיו). |
חשיפה לשני מדרשי חז"ל המתארים את יצחק כמי שלזכותו יש לזקוף את חלק מסיפור העקידה (ראה במאמרו של שלמה וייסבליט)
פסיביות |
|
מאחר והמדובר הוא בחזרה על דברים שנלמדו כבר, יש להקדיש לעניינים אלה, שני שיעורים, כדי ליצור תמונה כוללת על דמותו של יצחק. |
פרק כ"ה 19- 34 |
1.להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת יצחק אבינו:יצחק המאמין- המתפלל לה' בעת צרה, לנוכח אשתו העקרה וזוכה לכך שתפילתו נענית (שנות עקרות- כנקודת דמיון בין אברהם ליצחק). 2. להכיר את מרכיבי התרבות החומרית וחיי היום-יום בתחומים השונים של החיים (כגון: כלכלה- מקורות פרנסת הבנים, יחסים בין בני הבית). 3. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש (לא של עשיו ולא של יעקב).
|
1. נבואה על גורל התאומים- שני עמים... 2. מדרשי שמות
3. יחסים בין בני המשפחה (העדפות הורים +סיבה לכך). 4. הבכורה וחשיבותה- המאבק שמתחיל בבטן ועובר דרך מכירת הבכורה ליעקב. |
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב, הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה--כִּי עָיֵף, אָנֹכִי; עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ, אֱדוֹם." (כ"ה, 30)
|
2 ש'
|
כ"ו 1- 6 התגלות ה' ליצחק |
1. להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא לסוגיה , למשל : התגלות ה' לבחיריו, במקרה זה, ליצחק. |
1. נקודת דמיון בין מה שארע לאברהם וליצחק (הרעב הכבד). 2. איסור ירידה למצרים וקיומו על ידי יצחק. 3. זכות אבות- הבטחות ה' לאברהם עוברות ליצחק בנו- יורשו.
|
|
1 ש' |
כ"ז הבכורה- הברכה |
1. . להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא לסוגיה , למשל: זכות הבכורה והברכה. 2. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש
3. נקיטת עמדה מנומקת ומבוססת כלפי התנהגות יעקב ורבקה. |
1. המשך המאבק על הבכורה- ברכה.
2.א. דרך כינויי הבנים, ניתן לזהות את חולשות רבקה, יצחק לילדיהם (העדפת יעקב ע"י רבקה ועשו ע"י יצחק). ב. זיהוי חולשתו הפיסית של יצחק וניצולה(עיניים כהות). ג. זיהוי חולשותיהם של רבקה ויעקב.
3. א ניסוח קשיים איתם התמודדו הפרשנים (דמותם של יעקב אבינו ושל רבקה אמנו). ב. ניתוח פירושים שונים לאותו עניין (תגובות שונות ביחס להתנהגותו של יעקב ורבקה).
4. הברכות ומשמעותן- יצחק לא ראה את עשיו בכורו כיורשו הממשיך את דרכו ולכן, אינו מברכו בברכת הארץ (כשם שבירך את יעקב בפרק כ"ח).
|
"הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב, וְהַיָּדַיִם, יְדֵי עֵשָׂו." (כ"ז 22) "וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ." (כ"ז 28)
"וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב, וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם--אֶת-בְּכֹרָתִי לָקָח, וְהִנֵּה עַתָּה לָקַח בִּרְכָתִי; וַיֹּאמַר, הֲלֹא-אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה." (כ"ז 36)
|
3 ש' |
כ"ח 1- 9 הבחירה ביעקב כממשיך דרך האבות+ מות יצחק בראשית ל"ה 27- 28
|
להכיר קווי דמיון בין אברהם לבין יצחק: שניהם מעבירים את הירושה לבן הנבחר עוד בימי חייהם. הירושה כוללת את הבטחות הארץ והבטחות נוספות.
סגירת סיפור חיי יצחק סה"כ 10 שיעורים |
1. הברכות ליעקב- כממשיך דרך האבות. |
|
1 ש' |
קווים לדמותו של יעקב
לידת יעקב, מדרש שמו, עיסוקו, בכורה (כ"ה), המרמה (מידה כנגד מידה עם לבן).
פרק כ"ח: ברכות ליעקב מאביו, חלום יעקב.
פרק כ"ט: כוחו של יעקב, התערבותו בסיפור הרועים, המפגש עם רחל ואהבתו לה
יעקב בבית לבן (נאמנותו לעבודתו כרועה צאן לעומת רמאותו של לבן).
חזרת יעקב לארץ, הפיוס עם אחיו עשיו
יעקב אבינו |
מטרות ההוראה |
מושגי מפתח |
ניבים |
שעות הוראה |
לידת יעקב, מדרש שמו, עיסוקו, בכורה (כ"ה), המרמה (מידה כנגד מידה עם לבן), ברכות ליעקב מאביו.
|
חזרה על פרטים מסוימים שנלמדו, על מנת ליצור תמונה כוללת על דמותו של יעקב.
|
קווים לדמותו של יעקב, לאור פרטים אלה: "איש תם יושב ואוהלים"? |
|
2 ש' |
כ"ח- התגלות ה' ליעקב בחלום |
1. להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא לסוגיה , למשל : התגלות ה' לבחיריו, במקרה זה, ליעקב. |
1. יעקב נבחר גם על ידי ה' (ולא רק על ידי אביו)- ממשיך אבותיו וזוכה לברכותיהם. 2. התגלות ה' בחלום- החלום ומשמעותו. 3. התקדשות מקום ההתגלות. 4. נדר- מהו נדר? מבנה הנדר. 5. מעשר- "מעשה אבות סימן לבנים".
|
וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (כ"ח 12)
"וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ." (כ"ח 14) |
2 ש' |
כ"ט יעקב בחרן
הפרידה מלבן (ל"ב 1- 3)
ההתפייס-ות עם עשיו (ל"ב 4- ל"ג 17) |
1 .להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת יעקב אבינו: בעל מוסר עבודה גבוה (מעיר לרועים ועובד קשה אצל לבן), יש לו כח פיסי (גולל את האבן), רגיש (בוכה , אוהב), מרומה. 2. הכרת התרבות החומרית וחיי היום- יום בתחומים השונים של החיים.
דמותו של יעקב כמאמין בה': עוזב את חרן לאחר שה' מתגלה אליו ואומר לו לחזור לכנען (ל"א, 3- מזכיר את התגלות ה' לאברהם "לך לך").
1 .להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת יעקב אבינו: יעקב כמי שמודה בטעותו, ומבקש סליחה מאחיו עשיו.
סגירת תקופה בחיי יעקב בחרן.
|
1. מידה כנגד מידה (הבכירה והצעירה). 2. מדרשי שמות
3. הבאר ומקומה בחיי היומיום- בהשוואה לסיפור אליעזר ורבקה, מנהגי נישואין (הסכם, משתה, השפחות, מנהג המקום- בכירה לפני צעירה...)
הערכת מצב משפחתית של יעקב: מספר בניו, נשותיו, סדר המחנות ומשמעותו. |
"בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה." (כ"ט 18)
"וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים, בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ." (כ"ט 20)
"הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו: כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ--פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים." (ל"ב 11)
וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל." (ל"ב 28) |
3 ש'
3 ש' |
יעקב בכנען
ל"ז יעקב כאב |
1 .להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת יעקב אבינו, דמותו של יעקב כאב המפלה לטובה את יוסף בנו, הפלייה הגורמת לסכסוכים בין האחים. 2. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש: חולשות האב יעקב , יוסף ואחיו
סה"כ 14- 15 ש' |
בקצרה סיפור לידת בנימין בארץ כנען, מות רחל אמנו וקבורתה בבית לחם.
1. "בן זקונים" והקושי במושג. 2. חלומות ומשמעותם. 3. הדרגתיות- ביחסם של האחים אל יוסף: שנאה, קנאה, "ברוגז", תוכניות האחים...
|
"וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים." (ל"ז 3)
"הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ, וַאֲנִי אָנָה אֲנִי-בָא." (ל"ז 30) "כְּתֹנֶת בְּנִי, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף." (ל"ז 33) |
4 ש' |
סיפורי יוסף |
יש לתת עבודת חקר על סיפורי יוסף. נושא העבודה יהיה: קווים לדמותו של יוסף. לכן, השאלות בעבודה תתייחסנה אך ורק לאותם פרקים שבהם עולה דמותו של יוסף. ל"ט - מ"ד 17, מ"ה 16 - מ"ח מ"ד 18 - מ"ה 15 רצוי לתת עבודה זו, לפני היציאה לחופשת הפסח (ב"ה). כדי שתוכלו להתייחס אליה בשיעורים האחרונים, של שנת הלימודים. |
|
|
|
עבודה פורייה ומהנה