דף הבית | תוכניות עבודה | תנ"ך לכיתות ז'  |   תנ"ך לכיתות ח'   |  תנ"ך לכיתות ט'

 

 

תכנית הלימודים לכיתות ח'

שעתיים שבועיות

ממשפחה לעם

שלבים בהתפתחותו של עם ישראל:

1. ריבוי טבעי- שעבוד העם (שמות א')

2. לידתו של מנהיג העם: תכונותיו, תפקידיו (שמות ב'- ד')

3. עבר משותף: נסים שעשה ה' לעמו: בזכות הבטחותיו לאבות: "ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב"- דברי ה' למשה (ו' 1- 9), קריעת ים סוף (י"ד), המן והשלו (ט"ז)

4. לידתו של העם בתקופת המדבר:

א. תלונות העם (ט"ז, י"ז)

ב. הצעת הברית- החוזה בין ה' לבין העם (שמות י"ט)

ג. עשרת הדברות- עיקרי התורה (שמות כ')

ד. עגל הזהב (ל"א 18- ל"ב)

ה. חטא המרגלים ועונשם (במדבר י"ג- י"ד)

5. מות משה (דברים ל"ד)

***הדגש: עם ישראל הפך להיות עם בגלות: במצרים, ובמהלך הנדודים במדבר.

 

6. יהושע בן נון- מחליפו של משה- תפקידו: מנהיג העם בתקופת הכיבושים וההתנחלות בארץ

א. בחירתו של יהושע על ידי ה'- (יהושע א')

ב. קריאה מודרכת:

- שליחת שני המרגלים על ידי יהושע (בהשוואה לפרשת המרגלים ששלח משה)- יהושע ב',

- הכיבוש הראשון- העיר יריחו+ קיום הבטחת המרגלים לרחב (יהושע ב')

- הברית עם הגבעונים (יהושע ט')

ג. מות יהושע- תקופת השופטים

 

7. תהליך התגבשותו של עם ישראל בארצו- המובלעות בארץ

- מאפייני התקופה באמצעות המחזוריות בקרב השופטים:

- עתניאל בן קנז  (שופטים ג' 7- 11)

- אהוד בן גרא (שופטים ג' 12- 31)

- דבורה וברק בן אבינועם (שופטים ד'- ה')

 

נבואה: עמוס - א' 5-1, ב' 16-6, ג' 8-1, ה' 25-18, ו' 7-1, ט'15-7

רקע היסטורי לנביא+ מטרת הספר: עמוס א' 1- 2

הנבואה על דמשק( הדגם "שלושה וארבעה", מטרת אזכורם של העמים השונים)- עמוס א' 3- 5

הנבואה על ישראל- עמוס ב' 6-  16

 

 

שלבים בהתפתחותו של עם ישראל:

 

נושא

מטרות

מושגי מפתח

ניבים

תכנון הספק\ לו"ז

1. ריבוי טבעי- שעבוד העם (שמות א')

 

1. לדעת מה מסופר בספרי המקרא השונים על תולדות עם ישראל: על תהליך היווצרותו של העם בגלות,

על מאבקים חיצוניים, על מצבים של גאות ושפל, וכן על סיבותיהם ותוצאותיהם.

 

 

 

 

2. הכרת הזיקה של עם ישראל לארץ ישראל על דרך השלילה- השלילה בחיי הגלות.

3. הכרת עקרונות מקראיים כמו: תורת הגמול.

 

- זיהוי תהליך היווצרותו של עם ישראל בגלות (הראשון לכנותם "עם"- היה פרעה).

 

- איסוף פרטי מידע וצירופם לכלל תמונה היסטורית מקיפה: התהוות העם במצרים- תהליך של ריבוי טבעי , החשש של פרעה ותגובתו לאירוע זה.

 

-זיהוי אמצעים אמנותיים ותרומתם להעברת המסר הרעיוני (ריבוי פעלים, פירוט ההתרבות, הדרגתיות השיעבוד...)

 

זיהוי מצבו של העם בגלות והסקת מסקנות.

 

 

תורת הגמול - זיהוי שכרם של עושי דבר ה' (המיילדות).

 

- "וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף." (שמות א' 8)

- "הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ." (שמות א' 10)

- "וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ;"

(שמות א' 12)

- "כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן." (שמות א' 22)

 

 

 

 

3 ש'

פרק ב'

לדתו של מנהיג ואופיו

 

 

 

 

 

 

 

פרקים ג'- ד' 17

הבחירה בשליח

ניסיונות ההתחמקות של משה

 

 

 

 

1. הכרת דמויות בתולדות העם. לאחר שיש עם, עולה הצורך במנהיג.

 

2. הכרת אמצעי עיצוב בסיפור.

 

 

 

3. המקרא אינו מטשטש חולשות אנוש

 

 

 

1. להכיר ולדעת אמונות במקרא כגון: התגלות ה' לנביאים ותפקידם כשליחים.

 

2. להכיר ולבחון דמותו של משה כנביא (בחירתו וניסיונות ההתחמקות שלא הועילו לו).

 

3. נקיטת עמדה מבוססת על משה

"כסרבן שליחות"

 

4. ידיעת האמונה בדבר העובדה כי לא ניתן להתחמק משליחות נבואית.

-איסוף פרטי מידע על משה: לדתו, גדילתו, תכונות אופיו.

- איסוף פרטי מידע על הנשים שהצילו אותו.

זיהוי מילים מנחות (ילד) ריבוי פעלים, מדרש שם, סצנת דפוס (מציאת כלה ליד הבאר- ציפורה ומשה).

 

איתור בכתוב עניינים הצריכים פירוש (הריגת המצרי ע"י משה).

- קריאת פירושים שונים לאותו עניין.

- נימוק העדפת פירוש אחד על משנהו.

 

- איסוף פרטי מידע על דרך התגלות ה' למשה ועל מטרת ההתגלות. תוך שימת דגש על שימוש באמצעי אמנותי מרכזי ותרומתו להעברת המסר (שרש מנחה:  ש.ל.ח)

- איסוף פרטי מידע על הסיבות לבחירתו, על תגובתו לבחירה ותגובת ה'.

 

 

זיהוי הסיבות להתנגדותו .

הצגת הקשיים הכרוכים בתפקיד הנבואה.

 

-השוואת תגובתו לתגובת נביאים אחרים, תוך שימת דגש על העניין כי הרבה נביאים ניסו להתנגד לתפקיד, אך לא עלה בידם (יונה, כנלמד).

- "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ." (שמות ב' 10)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- "וַיַּרְא, וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ, וְהַסְּנֶה, אֵינֶנּוּ אֻכָּל." (שמות ג' 2)

- "שַׁל-נְעָלֶיךָ, מֵעַל רַגְלֶיךָ--כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו, אַדְמַת-קֹדֶשׁ הוּא." (שמות ג' 5)

- "אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה, אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"  (שמות ג' 8)

- "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם, גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ:  כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן, אָנֹכִי." (שמות ד' 10)

- "וְהָיָה הוּא יִהְיֶה-לְּךָ לְפֶה, וְאַתָּה תִּהְיֶה-לּוֹ לֵאלֹהִים." (שמות ד' 16)

 

 

 

 

 

 

 

2ש'

 

 

 

 

3 ש'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. עבר משותף: נסים שעשה ה' לעמו: בזכות האבות: "ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב"-

ו' 1-  9, אזכור הנסים, שנעשו לעם למימוש הבטחת ה': עשר המכות, קריעת ים סוף (י"ד), המן והשלו (ט"ז).

 

1. להכיר ולדעת אמונות ודעות בספרות המקרא כדוגמא: זכות אבות. ה' מושיע את צאצאי האבות (עם ישראל) בראש ובראשונה, בזכות הבטחותיו לאבות. ה' מקיים את הבטחותיו.

 

2. הכרת הרצף הסיפורי(מבחירת משה – מעמד הר סיני)

 

1. ברית(הבטחת הארץ)

2. נסים- כדי לקיים את הברית, שהבטיח ה' לאבות, ה' עשה לעמו נסים כמו: עשר המכות, קריעת ים סוף, המן והשלו

 

 

 

 

איסוף פרטי מידע על קורות העם מרגע בחירתו של משה ועד למעמד הר סיני .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- "וַיְחַזֵּק ה', אֶת-לֵב פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם,"

(שמות י"ד 8)

 

- "אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לַה', וַיֹּאמְרוּ, לֵאמֹר: אָשִׁירָה לַה' כִּי-גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ, וַיְהִי-לִי לִישׁוּעָה; זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ, אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ." (שמות ט"ו 1- 2)

- "מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם ה', מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ; נוֹרָא תְהִלֹּת, עֹשֵׂה פֶלֶא." (שמות ט"ו 11)

- "מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-ה' בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר, בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע:" (שמות ט"ז 3)

 

 

 

1 ש'

 

פרק י"ט

מעמד הר סיני

1. הכרה ברעיון יסודי במקרא לפיו עם ישראל הוא העם הנבחר

 

2. הכרה ברעיון הבסיסי כי הבחירה היא הדדית ומשמעותה מחויבות.

 

3. הכרת אמצעי העיצוב בסיפור ותרומתם להעברת הרעיון המרכזי.

- "עם סגולה", "ממלכת כהנים", "גוי קדוש".

 

-חשיפת ערכים על ידי התרחשויות בכתוב: ערכים , מחויבות (הנגזרת מן הבחירה), צייתנות ("נעשה ונשמע")

 

-זיהוי מילים מנחות (קדש), מספרים טיפולוגיים, חזרות תקבולת נרדפת. באמצעים אלה יש להעיד על חשיבות המעמד ועל ייחודו.

- "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים," (שמות י"ט 3)

 

 

 

2 ש'

פרק כ' 1- 18

עשרת הדברות

1. הכרה באמונה באל אחד

הכרה באמונה שהדרישה מן האדם היהודי היא בתחום שבינו לבין ה' ובינו לבין חבריו.

 

2. ידיעת הסוגות במקרא (חוק)

 

3. השוואת החברה המקראית לתרבויות המזרח הקדום.

- זיהוי הרעיון המונותיאיסטי בכתוב.

זיהוי החלוקה של הדברות .

התייחסות לדבר החמישי כאל דבר משותף לשתי חלוקות אלה.

 

-זיהוי הסגנון הלקוני והחד משמעי של החוק.

- השוואה בין הפתיחה לחוקי חמורבי לבין הפתיחה לחוק המקראי תוך הדגשת ההבדלים בין החוקות.

- שמות כ' 1- 14: כל עשרת הדברות

3 ש'

שמות ל"א,18 + ל”ב

 

חטא העגל

1. הכרה כי המקרא הוא ספרות שאינה מטשטשת חולשות.

 

2. הכרת אמצעי עיצוב בסיפור ותרומתם להעברת הרעיון המרכזי

 

3. נקיטת עמדה כלפי תפקידו של אהרון והעם.

 

4. הכרה ברעיון תורת הגמול.

 

 

 

5. הכרת תפקידו של משה כמנהיג.

- זיהוי חולשתו של העם ושל אהרון כממלא מקום משה.

 

- זיהוי המילה המנחה "עם", "עמך" ותרומתה להעברת המסר.

 

-ניתוח פירושים שונים המתייחסים לתפקוד אהרון והעם.

 

- זיהוי הגמול העונש לחוטאים והשכר לבני שבט לוי (אמנם מינוי הלויים לא נעשה בפרק זה, אך כדאי להזכירו).

 

- זיהוי התנהגותו האמביולנטית של משה: מצד אחד בקשת רחמים על העם מה', מצד שני שבירת הלוחות וכעס על העם ועל אהרון.

- "וַיֹּאמֶר ה', אֶל-מֹשֶׁה:  רָאִיתִי אֶת-הָעָם הַזֶּה, וְהִנֵּה עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא."

(שמות ל"ב 9)

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במדבר, י"ג- י"ד, 38

 

 

 

מות משה – דברים ל"ד

 

 

 

- וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר:  הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם."

(במדבר י"ג 32- 33)

 

"לֹא-כָהֲתָה עֵינוֹ, וְלֹא-נָס לֵחֹה."

(דברים ל"ד 7)

 

2ש'

יהושע א' – מינוי יהושע למחליפו של משה

1. להכיר אמונה במקרא, לפיה בחירת המנהיג ע"י ה'.

 

 

 

2. הכרה כי הזיקה של העם לארץ ישראל היא מסר מרכזי.

 

 

 

 

 

3. הכרת תפקודו של יהושע כמנהיג.: שליחת המרגלים (ב'), כיבוש העיר יריחו וקיום הבטחת המרגלים לרחב .

- זיהוי "כתב המינוי", שניתן ליהושע מה'.

זיהוי דברי תמיכה ועידוד של ה' כלפי יהושע (החזרות עליהם ומשמעותן).,

דגש על תפקידו המרכזי של יהושע (כיבוש הארץ ).

- זיהוי מפה של הארץ המובטחת.

להכיר כי ירושת הארץ המובטחת מצריכה מלחמות כיבוש (אקטואליה).

 

 

 

 

זיהוי פעולותיו הראשונות של יהושע כמנהיג והערכתן

 

- "לֹא-יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, כְּכָל-הַכָּתוּב בּוֹ:  כִּי-אָז תַּצְלִיחַ אֶת-דְּרָכֶךָ, וְאָז תַּשְׂכִּיל." (יהושע א'  8)

 

 

 

 

 

 

 

פרקים בקריאה מודרכת (ב', ו', ט')

יש להכין עבודה לתלמידים.

 

1 ש'

 

 

 

 

 

 

מות יהושע

שופטים ב' 6- 10

1. הכרת הרצף הסיפורי: הבסיס לתקופת השופטים.

קטע קישור

 

 

 

 

מאפייני תקופת השופטים- המחזוריות:

 

 

 

 

1. עתניאל בן קנז  (שופטים ג' 7- 11)

2. - אהוד בן גרא (שופטים ג' 12- 31)

3. - דבורה וברק בן אבינועם (שופטים ד'- ה')

 

1. לדעת מה מסופר בספרי המקרא השונים על תולדות עם ישראל, על מאבקים פנימיים וחיצוניים, על מצבים של גאות ושפל, וכן על סיבותיהם ותוצאותיהם.

 

2. להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת השופטים.

מחזוריות בספר שופטים: דגש על הקשר בין התנהגות העם לבין גורלו (שעבודו בידי עם זר).

 

 

 

 

- השופט כמנהיג כריזמטי, שנבחר על ידי ה'.

 

- עבודת הבעלים והאשרות

 

 

 

- עזרת ה' +תכסיסיו של אהוד  "בתחבולות תעשה לך מלחמה".

 

 

- עזרת ה'+ תכסיסיה הצבאיים של דבורה

- "כִּי בְיַד-אִשָּׁה, יִמְכֹּר ה' אֶת-סִיסְרָא"-הנשים במלחמה זו:דמותה יוצאת הדופן של דבורה האישה הנביאה והשופטת.

דמותה של יעל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- "אִישׁ אִטֵּר יַד-יְמִינוֹ;" (שופטים ג' 15)

 

 

 

 

- "מַיִם שָׁאַל, חָלָב נָתָנָה; בְּסֵפֶל אַדִּירִים, הִקְרִיבָה חֶמְאָה."  (שופטים ה' 25)

 

 

1 ש'

 

 

 

 

 

1 ש'

 

 

2 ש'

 

 

 

 

 

 

הנביא עמוס

 

נושא

מטרות

מושגי מפתח

ניבים

תכנון לו"ז

עמוס א' 1- 5

 

1. להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת הנביא עמוס

 

2. הכרת סוגות בספרות המקרא, דרכי עיצובן ותרומתן להבעת מסריה: נבואה.

 

-נביא, נבואה

 

 

 

- אמצעים רטוריים של הנביא: דגם שלושה וארבעה, מבנה הנבואה (תיאור החטא של העם+ העונש), נבואה על הגויים (כדי לעודד את העם להקשיב לנבואות)

-

 

2 ש'

עמוס ב' 6- 16

 

חטאי ממלכת ישראל +העונשים

"כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ:  עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם."

(עמוס ב' 6)

 

3- 4 ש'

עמוס ג' 1- 8

 

- רעיון הבחירה בעם ישראל  והמשתמע ממנו (לא רק זכויות, אלא בעיקר חובות).

- רצף של שאלות רטוריות, שמטרתן להוכיח שאין מקריות בעולם – אם יש רעה סימן שה' גרם לה.

- "הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם, יַחְדָּו, בִּלְתִּי, אִם-נוֹעָדוּ." (עמוס ג' 3)

 

 

2 ש'

עמוס ה' 18- 25

 

הדגש על חשיבות המוסר לעומת הפולחן: מהי תורת ה' בעיני  ה' ומהי תורת ה' בעיני העם.

- "וְיִגַּל כַּמַּיִם, מִשְׁפָּט; וּצְדָקָה, כְּנַחַל אֵיתָן." (עמוס ה' 24)

 

2 ש'

 

סה"כ- 10 שעות להוראת עמוס.